Kommunedirektør spesial – Podkast

Aktuelle podkaster fra Kommunal Rapport med intervju av ny styreleder Bjørn Gudbjørgsrud og kommunedirektør Harald Danielsen.

Kommunal Rapport var tilstede på Topplederkonferansen 30.-31.august 2022.

I podcast med intervju av ny styreleder Bjørn Gudbjørgsrud snakker Gudbjørgsrud blant annet om at turbulensen omkring kommunedirektøravganger er for stor, og viktigheten av stabilitet og tillit.

Gjennom samarbeidsavtalen med KS vil Kdf arbeide for å styrke tilliten. Den plattformen og tryggheten som ligger i stillingsvernet – også for kommunedirektører – er viktig for å styrke tilliten. Dette ser vi også gjennom dommen i Lagmannsretten i den såkalte Brønnøysaken.

Som leder av Kommunedirektørforum er Bjørn Gudbjørgsrud opptatt av at vi må rette blikket fremover, bygge laget i kommunene, og styrke det politiske og administrative lederskapet.

Han gir også råd til de som er nye i rollen og stillingen som kommunedirektører:

Tenk langsiktig

Lag gode handlingsregler

Bygg tillit mellom politikk og administrasjon,

Som mangeårig leder av Fremskrittspartiet, regjeringsmedlem, statsråd og stortingspolitiker var Siv Jensen invitert som innleder på Topplederkonferansen.

Jensen uttrykte stor respekt for kommunedirektørene, og i podkasten kan du høre hennes råd om mot, motivasjon og integritet.

Hvordan klare å holde motivasjonen oppe – og å ha tilstrekkelig mot til å stå i krevende situasjoner, og hvordan kan du vite når du skal gi deg?

Jensen snakket om god ledelse og se menneskene rundt deg – gjennom å slippe andre frem, bygge laget gjennom tillit og humor, og skape «en gøy stemning internt» i organisasjonen.

Et av hennes viktige råd er:

Når det stormer, skaff deg så mye informasjon som mulig.

«Du kan ikke finne noe bedre jobb!» sier Harald Danielsen, kommunedirektør i Arendal i intervjuet/podkasten. Danielsen er vel en av nåværende rådmenn/kommunedirektører med absolutt lengst fartstid, og i podkasten gir han noen råd til yngre kommunedirektører med færre års erfaring.

Du må være glad i folk. Hvis du ikke er det, finn en annen jobb.

Du må tåle å ikke være populær i kommunen du jobber.

«Gitt dette – og at du er nysgjerrig og interessert i politikk og samfunnsliv, kan du ikke finne noen bedre jobb» sier Danielsen, som fortsetter med «Til alt hell for undertegnede, og noen andre, er det mange som ikke vet hvor spennende dette er. Derfor har det vært mulig for relativt vanlige mennesker å få en slik jobb».

Disse – og mange andre podkastene kan du høre her:

Ansvarlig for podkastene: