Invitasjon til mentorprogram for fylkes- og kommunedirektører

Kommunedirektørforum inviterer til mentorprogram for deg som er ny i rollen som kommunedirektør – og for deg som ønsker å utvikle deg i rollen som kommunedirektør!

Vi tilbyr nå mentorprogram for å utvikle din kompetanse som fylkes- eller kommunedirektør. Gjennom skreddersydd veiledning og erfaringsutveksling med mentor, gis du mulighet til å styrke dine ferdigheter i faglige og organisatoriske aspekter av lederskapet.

Kommunedirektørrollen blir stadig mer kompleks, og dere står ofte i krevende situasjoner. Det stilles høye krav til endrings- og utviklingsarbeid, effektivitet og produktivitet. Det forventes også at den administrative topplederen skal tilrettelegge for et godt lokaldemokrati.

Kommunedirektørforum sitt landsmøtet vedtok i september 2024 å etablere en mentorordning for kommunedirektører, med oppstart i desember 2024.

Hvorfor delta i mentorprogrammet?

Ved å delta i mentorprogrammet får du støtte til å møte utfordringene på en hensiktsmessig måte. Dette kan bidra til at du lykkes bedre i din rolle og med oppdraget som kommunedirektør. Det antas at både mentor og mentee vil ha stort utbytte av ordningen.

Mentorprogrammet er utviklet for å støtte deg i rollen som toppleder. Programmet vil gi deg som mentee muligheten til å dra nytte av veiledning fra erfarne kolleger.

Mentorer rekrutteres blant erfarne kommunedirektører som har et ønske om å bidra til andres utvikling. Som mentor i programmet får du verktøy som kan utvikle deg til å bli en effektiv mentor, og du får derved mulighet til fag- og egenutvikling.

Vi oppfordrer nye og erfarne kommunedirektører til å delta, enten som mentee eller mentor.

Målsetting

Målet er å styrke kontinuiteten i topplederskapet, og gi deg den helhetlige kompetansen du trenger for å lykkes i din rolle – til beste for din kommune, dine medarbeidere, og ikke minst innbyggerne.

Mentorprogrammet gir deg verktøy for å bli en mer effektiv leder, både i form av beslutningstaking og strategisk tenkning og gjennom å forstå og påvirke organisasjonskulturen.

Tilbudet vil gi deg

• Økt trygghet og styrke i egen lederrolle • Verktøy for å bli en god mentor for dine kolleger og for ledere i din organisasjon.
  • Økt forståelse for arbeidsgiverrollen og hva det krever av ditt lederskap.
  • Utvidet nettverk og profesjonell utvikling

Deltakelse i programmet gir en unik mulighet til å utvide ditt profesjonelle nettverk, både gjennom det nære samarbeidet med din mentor og gjennom felles samlinger med andre kommunedirektører. Dette vil styrke din egen kompetanse og bygge et mer støttende og utviklende kollegaskap på tvers av kommuner og fylker.

Skreddersydd veiledning

Som mentee i programmet, vil du møte en erfaren kommunedirektør som blir din mentor. Gjennom perioden skal dere arbeide målrettet for å utvikle dine lederferdigheter, bringe inn nye perspektiv, gjøre deg tryggere i rollen og se på hvordan du kan løse de utfordringer og problemstillinger du står overfor.

Detaljer og praktisk informasjon

Oppstart og varighet

Programmet varer fra desember 2024 til januar 2026.

• Oppstartssamling: Programmet starter med en fysisk samling i Oslo 5 og 6 desember 2024. På denne samlingen møter du din fremtidige mentor, og det gis opplæring i mentoringprinsipper, ferdigheter og teknikker.
  • Mentormøter: Det legges opp til månedlige (digitale) møter mellom mentor og mentee gjennom 2025. I denne perioden arbeider dere med din spesifikke utviklingsplan og dine utfordringer.
  • Avslutningssamling: Programmet avsluttes med fysisk samling den 13. januar 2026. Denne dagen deles resultater og erfaringer, og mentorprogrammet evalueres.

Mentorene vil i tillegg til samlingene få særlig oppfølging og veiledning, samt mulighet for individuell støtte ved behov.

Kostnader og egenandel

Pris: Kr 35 000 av deltageravgiften for mentee dekkes av OU-midler fra KS (forhåndsgodkjent). Det vil være en egenandel for deg/kommunen på kr 6.000 kroner.

I tillegg kommer reise og oppholdsutgifter til felles samlinger. Øvrige kostnader for mentee dekkes av samarbeidspartnere og Kommunedirektørforum.

Reise – og oppholdskostnader for mentorer dekkes gjennom ordningen.

Påmelding og kontaktinformasjon

Påmeldingsfrsit 14.oktober 2024.

Det er begrenset antall plasser er begrenset, og vi forventer stor pågang. Dersom du er interessert i å delta – som mentee eller mentor – så meld fra til daglig leder Gudrun Haabeth Grindaker så snart som mulig.

Kontaktinformasjon: Daglig leder Gudrun Haabeth Grindaker gudrun@kommunedirektor.no;

Velkommen til å søke!

Informasjon om konsulentene:

Mai Vik – Seniorrådgiver. Mai har vært direktør for AFF og har lang erfaring innen lederutvikling og mentoring. Hun har ledet flere av Norges mest prestisjefylte lederutviklings-programmer og har en unik evne til å kombinere forskning med praktisk erfaring. Mai er kjent for sin dyptgående innsikt i offentlig sektor og hennes evne til å utvikle tilpassede programmer som gjør en forskjell.

Petter Ingebrigtsen – Seniorrådgiver. Petter har arbeidet mer enn 15 år i AFF og vært leder for Solstrandprogrammet. Han har erfaring som konsulent innen strategisk ledelse og organisasjonsutvikling, og har bistått toppledere i offentlig sektor med å håndtere komplekse utfordringer og har en sterk bakgrunn i utvikling og implementering av mentoringprogrammer. Petter er kjent for sin pragmatiske tilnærming og sin evne til å skape målbare resultater.

Deltakelse i mentorprogram er et tilbud til kommune-, fylkes- og bydelsdirektører som er medlem i Norsk kommunedirektørforum.

Du kan lese mer om våre medlemsfordeler her.