Arbeidsformer og møteformer i Norsk Rådmannsforum

Gjennom vårens krise og pålagte endring i arbeidsformer har de fleste av oss fått mye øvelse og nytt kjennskap til møter via skjerm og nett.

Tidligere trodde vi kanskje at nettmøter var egnet for kjappe avklaringer og korte runder, ev unntaksvis for den som av en god grunn ikke hadde anledning til å reise.

Gjennom de siste måneder har både verdensledere og norske toppolitikere møttes fra hjemmekontor. Fra mer eller mindre improviserte hjemmekontor har vi sett hverandres kjøkkenbenker, partnere og katter, og unntakstiden har vist at vi faktisk evner både åa ha gode samtaler og gjøre beslutninger uten å møtes fysisk.

Kommunestyrer, ledergrupper, fagteam og kolleger har møttes til formelle møter, digitale kaffekopper, brukersamtaler og oppsummeringer – og det aller meste har gått veldig bra, faktisk bedre enn antatt.

Norsk Rådmannsforum har medlemmer fra hele landet, og i våre tilbud til medlemmene vektlegger vi høyt faglig nivå, relevans og nytte for rådmenn og kommunedirektører av alle slag – by og land, stor og liten, kyst og innland, ny og erfaren.

Frem til i år har våre medlemsaktiviteter i all hovedsak vært basert på møterom og hotell. Basert på vårens erfaringer ser vi det som naturlig at vi fremover har digitale alternativ i tillegg til de fysiske møteplassene. Det handler ikke om å slutte å møtes – men å ha flere muligheter.

En av deltakerne på webinar om kriseledelse sa det slik «Om dette hadde vært et fysisk møte over to dager, med reise og hotell, kunne jeg neppe prioritert deltakelsen».

Erfaringene fra webinar om kriseledelse viste oss at det er fullt mulig å ha gode samtaler, åpenhet og fortrolighet selv om vi sitter bak hver vår skjerm. Faglige innledere kan være åpne for spørsmål, vi chatter og deler underveis, og ber om ordet for å kommentere.

Gode verktøy er en betingelse for gode nettmøter. Vi har nå kommet dit at alle kan delta uten å anskaffe dyrt videoutstyr eller programvare med lisenser. Har du PC, nettbrett eller mobil er du velkommen inn – bare husk å mute!

«Webinar-formatet fungerte teknologisk utmerket, og viser at det er veldig mye vi kan få til uten å bruke tid og ressurser på reising. Flott med så knirkefrie overganger fra plenum til grupper og tilbake».