De fire innlederne skapte stort engasjement da temaet var skoleresultater på Topplederkonferansen. Forskere, folkevalgte og kommunefolk er enige om hva som er viktig: Skoleeier og skoleleder må ha handlingsrom og ambisjoner – og lærerne må ha metodefrihet innenfor metoder vi vet virker!
Professor Thomas Nordahl redegjorde for situasjonen i skolen med klare tall og klar tale om en et høyt antall elever som presterer på for lavt nivå, og en høy andel unge som hverken er i arbeid eller utdanning.
Nordahl gav en analyse av situasjonen i skolen, forklaringer på hvorfor utviklingen går i feil retning, og hva han mener må vektlegges for at norsk skole skal få bedre faglige resultater og læringsmiljø.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordthun innledet med betydningen av styring og prioritering – lokalt og nasjonalt. Hun erkjente en kritisk situasjon både i barnehage og skole – knyttet til rekruttering av kompetent personell og høyt sykefravær i barnehage, og trivsel og læringsresultat i skole.
Nessa redegjorde for tiltak som er innført og som antas å gi effekt, blant annet mobilforbud, mer praktisk læring, sikre konsentrasjon i klasserommet og å styrke lærerens autoritet.
Jan Sivert Jøsendal er fylkesdirektør i Buskerud, og har lang og variert erfaring fra skole- og oppvekstområdet. Han mener at vi sammen må ha en ambisjon om å få mer ut av befolkningens talent.
Jøsendal snakket om skoleeiers ansvar og bidrag, blant annet å sørge for at elevene har grunnleggende ferdigheter. Det er nå for stor forskjell mellom skolene og innad i skolene. Skolelederne må være tett på det som er kjernen i skolen, må gå inn og være aktivt veiledende, arbeide etter evidensbasert kunnskapsgrunnlag, og skape læring og profesjonsutvikling på arbeidsplassen. Jøsendal sitt budskap sammenfaller godt med rådene fra Nordahl – om at metodefrihet bør begrenses til å velge mellom metoder man vet virker.
Siste innleder på dette temaet var kommunedirektør Tord Buer Olsen.
Lillehammer kommune har klart å snu utviklingen, og de har iverksatt konkrete tiltak og arbeidet systematisk allerede fra barnehagealder. Kommunen har kvalitetsmelding for utdanningsløpet, og de har etablert styringsdialog og strategiplan – som gir faglig forutsigbarhet både for ansatte og folkevalgte.
Erfaringene og eksemplene fra Lillehammer viser at systematisk tilrettelegging og oppfølging gir har effekt, og at lederkraft og medarbeiderskap gir resultater.