Resultatene i skolen – hvem har ansvar og hvordan snu utviklingen?

De fire innlederne skapte stort engasjement da temaet var skoleresultater på Topplederkonferansen. Forskere, folkevalgte og kommunefolk er enige om hva som er viktig: Skoleeier og skoleleder må ha handlingsrom og ambisjoner – og lærerne må ha metodefrihet innenfor metoder vi vet virker!

Professor Thomas Nordahl redegjorde for situasjonen i skolen med klare tall og klar tale om en et høyt antall elever som presterer på for lavt nivå, og en høy andel unge som hverken er i arbeid eller utdanning.

Nordahl gav en analyse av situasjonen i skolen, forklaringer på hvorfor utviklingen går i feil retning, og hva han mener må vektlegges for at norsk skole skal få bedre faglige resultater og læringsmiljø.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordthun innledet med betydningen av styring og prioritering – lokalt og nasjonalt. Hun erkjente en kritisk situasjon både i barnehage og skole – knyttet til rekruttering av kompetent personell og høyt sykefravær i barnehage, og trivsel og læringsresultat i skole. 

Nessa redegjorde for tiltak som er innført og som antas å gi effekt, blant annet mobilforbud, mer praktisk læring, sikre konsentrasjon i klasserommet og å styrke lærerens autoritet.

Jan Sivert Jøsendal er fylkesdirektør i Buskerud, og har lang og variert erfaring fra skole- og oppvekstområdet. Han mener at vi sammen må ha en ambisjon om å få mer ut av befolkningens talent. 

Jøsendal snakket om skoleeiers ansvar og bidrag, blant annet å sørge for at elevene har grunnleggende ferdigheter. Det er nå for stor forskjell mellom skolene og innad i skolene. Skolelederne må være tett på det som er kjernen i skolen, må gå inn og være aktivt veiledende, arbeide etter evidensbasert kunnskapsgrunnlag, og skape læring og profesjonsutvikling på arbeidsplassen. Jøsendal sitt budskap sammenfaller godt med rådene fra Nordahl – om at metodefrihet bør begrenses til å velge mellom metoder man vet virker.

Siste innleder på dette temaet var kommunedirektør Tord Buer Olsen.

Lillehammer kommune har klart å snu utviklingen, og de har iverksatt konkrete tiltak og arbeidet systematisk allerede fra barnehagealder. Kommunen har kvalitetsmelding for utdanningsløpet, og de har etablert styringsdialog og strategiplan – som gir faglig forutsigbarhet både for ansatte og folkevalgte.

Erfaringene og eksemplene fra Lillehammer viser at systematisk tilrettelegging og oppfølging gir har effekt, og at lederkraft og medarbeiderskap gir resultater.

Thomas Nordahl, Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Jan Sivert Jøsendal, Foto: Magnus Knutsen Bjørke

Bjørn Gudbjørgsrud og Kari Nessa Nordtun, Foto: Magnus Knutsen Bjørke

Tord Buer Olsen, Foto: Magnus Knutsen Bjørke

Fortsett å lese

ForrigeNeste