Hvordan snu en bekymringsfull utvikling i skolen?

Hvis mye går feil vei må det sannsynligvis mer enn ett tiltak til for å rette opp kursen og skape bedre resultater.

De siste årene gir grunn til bekymring over utviklingen i skolen; Læringsresultatene går nedover, ulikhetene mellom elevene øker og flere elever presterer lavt på målinger og læringsutbytte.

Egenrapportering viser at mange elever opplever stress, press og psykiske plager, mindre motivasjon og trivsel.

På Topplederkonferansen spør vi hva som må til for å snu den negative utviklingen og skape mer læring og bedre resultater.

Hva skjer i skolen?

Forskning viser at det som skjer inne i klasserommet har størst betydning. Vi er opptatt av hva kommune- og fylkesdirektører kan gjøre for å forbedre resultatene, og hvordan kommuner og fylkeskommuner – som skoleeiere – kan løfte skolene opp og fram?

Norsk skole har store utfordringer og større enn på svært mange år. Thomas Nordahl vil gi en analyse av hvorfor det er slik og vil peke på noen mulige og ulike løsninger. Han vil også vise gode eksempler på kommuner som får det til – og hvorfor!

Thomas Nordahl er pedagogikkforsker, professor og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Universitetet i Innlandet.

Skoleeier og resultatansvarlig – Å få mer ut av befolkningens talent

«Dersom resultater fra PISA-undersøkelser viser at vi bør være bekymret for hva elevene lærer og ikke lærer, bør vi først og fremst være bekymret for hvordan vi som et helt skolesystem lykkes med dette kjerneoppdraget over tid,» sier Jan Sivert Jøsendal, fylkeskommunedirektør i Buskerud, og fortsetter:
«Dette er også et moralsk ansvar, for det er de mest utsatte elevene som lider mest når kvaliteten i skolen settes på prøve».  

Lillehammer får det til. Hva gjør de?

Lillehammer er en av kommunene som får gode resultater, og på konferansen vil kommunedirektør Tord Buer Olsen dele erfaringer om hvordan kommunen som skoleeier har arbeidet systematisk med forbedring av skoleresultatene.

Er resultatene skolens ansvar alene?

Vi har utfordret ministeren til å se på ansvar og løsninger – og spør om det er tilstrekkelig å diskutere skolens innhold, bemanningsnormer og ressursinnsats – eller om vi må heise blikket og aktivere andre virkemidler eller aktører?

Vi ser fram til å høre hvilke tiltak kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun foreslår!

Velkommen!

nyhetssiden vår finner du blant annet mer informasjon om Topplederkonferansen

Fortsett å lese

Forrige