Vær ærlig – kommuniser og ha dialog om konsekvensene

Signy Vabo gav råd til deltakerne på Topplederprogrammet.

«Lokalpolitiske ambisjoner når kommunekassa skranter» var tittelen på Signy Vabos innlegg på Topplederprogrammet. Hun hadde hentet tilgjengelig kunnskap om hva skjer i politikken når det er en forverret økonomisk situasjon og ved nedskjæringsprosesser.

Nedskjæringer – er ifølge Vabo – en «unaturlig» politisk handling som gjerne utsettes så lenge som mulig.

Hun pekte i sitt innlegg på hovedutfordringene med økt konkurranse om arbeidskraft og skvisen mellom velferdsstatens ambisjoner og tilgjengelig økonomisk ramme.

Mange folkevalgte har i mange år trodd på «tannfeen», det vil si at når året nærmer seg slutten så redder økte skatteinntekter eller ulike fond budsjettet. Vabo advarer mot troen på tannfeen, selv om sentrale politikere anbefaler dette.

Vabo viste til ulike strategier for nedskjæring; ostehøvelkutt, effektivisering og prioriterte kutt. Deltagerne på topplederprogrammet fikk noen gode råd med på veien videre – de handlet om å sikre enighet om realitetene, imøtekomme lokalpolitikernes ambisjoner og å bruke anledningen til fornying og innovasjon.

Ikke minst minnet Vabo om viktigheten av ærlighet, samt å kommunisere og ha dialog om konsekvensene i nedskjæringsprosesser.

Signy Vabo er professor på Universitetet i Oslo, Institutt for statsvitenskap.