Kommunedirektører trives – men også noen utfordringer

Kommunedirektørforum gjennomfører undersøkelse og får ny innsikt i fylkes- og kommunedirektørenes arbeidsforhold, rekruttering og arbeidsforhold

Kommunedirektørforum er opptatt av et godt kunnskapsgrunnlag og oppdatert fakta.

På vegne av Kommunedirektørforum, gjennomførte forsker Linda Hye og professor Morten Øgård – Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag ved Universitetet i Agder (UiA), en spørreundersøkelse i løpet av sommeren 2024.

På Topplederkonferansen i september presenterte Morten Øgård resultatene av undersøkelsen, dvs del 1 av undersøkelsen.

Undersøkelsen hadde en svarprosent på 62 %, og veldig mange har sagt seg villige til å stille i oppfølgingssamtale og dybdeintervju som vil gi ytterligere innsikt og fordypet kunnskap.

I løpet av høsten 2024 vil UiA følge opp undersøkelsen med dybdeintervju.

Det er etablert en referansegruppe for vårt samarbeid med UiA, og neste møte er i november. Referansegruppen vil da få presentert ytterligere analyser og inviteres til å gi innspill til videre arbeid og oppfølging.

Resultatene av undersøkelsen del 2 vil presenteres på Topplederkonferansen i januar 2025.

Følg med på nyhetssiden og i denne artikkelen for oppdatert informasjon .

Hvem er kommunedirektøren?

• Ansiennitet i stillingen er nå 5 år i 2024, i 1997 var det 7 år
  • Gjennomsnittsalder 55 år (2024) – mot 48 år i 1997.
  • Andel menn er nå 62% (2024). Vi ser en stadig økning av kvinner, 36% i 2024 mot 31% i 2021 og 7% Baldersheim og Øgård 1997.

Kilde: Forsker Linda Hye og professor Morten Øgård – Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag ved UiA 2024 , Baldersheim m.fl.2021, Baldersheim og Øgård 1997.

Undersøkelsen og tematikken om trivsel og arbeidsforhold har blitt omtalt både i Kommunal Rapport og Dagens Perspektiv – les mer her: