Høringssvar: Nye pensjonsregler for ansatte i stillinger med særaldersgrenser

Norsk Kommunedirektørforum (KDf) har avgitt høringssvar på forslag om nye pensjonsregler.

KDf er kontaktet av flere medlemmer som blir berørt av de foreslåtte endringene.

Høringssvaret er gjengitt i sin helhet her:


Høringsuttalelse fra Norsk Kommunedirektørforum

Vi viser til høringsnotat 26. juni 2024, vedrørende nye pensjonsregler for ansatte i stillinger med særaldersgrenser. Norsk Kommunedirektørforum gir herved vårt høringssvar.

Den demografiske utviklingen vil føre til økende mangel på arbeidskraft og kompetanse i hele arbeidslivet. Perspektivmeldingen 2024 (Meld. St. 25 (2023-2024)) legger i sine framskrivninger til grunn at forventet levealder vil fortsette å øke. Tiltak og insentiver som bidrar til at flere står i jobb og lenger i jobb er derfor sentralt og støttes.

Kommunedirektører/ fylkeskommunedirektører har pr i dag særaldersgrense. Forslaget til nye pensjonsregler rammer derfor svært mange av våre medlemmer.

Gjennomsnittsalderen hos kommunedirektører er 55 år pr 2024, en økning fra 48 år i 1997.

Ansienniteten i stillingen som kommunedirektør er i 2024 5 år, en reduksjon fra 1997 hvor ansienniteten var 7 år. Det er svært få – om noen – som har 30 års opptjening som det foreslåtte kravet til særalderspåslag.

Kvalifikasjonskravet

For å kvalifisere til særalderspåslag, gjelder en kvalifikasjonsregel. Kvalifikasjonsregelen innebærer at den som i løpet av de siste 15 årene før aldersgrensen, eller før fratreden med rett til uttak av alderspensjon, har stått i en stilling med særaldersgrense i minst 10 år, får et særalders-påslag til livsvarig pensjon.

For kommunedirektører med særaldersgrense 65 år, innebærer kvalifikasjonskravet at man i løpet av de siste 15 årene må ha stått i stillingen som kommunedirektør i minst 10 år, eventuelt i kombinasjon med en annen stilling med særaldersgrense. Norsk Kommunedirektørforum sin erfaring er at det er et fåtall av kommunedirektørene som har stått i stilling med særaldersgrense i minst 10 år av de siste 15 årene, og det er ingen utsikter til at dette vil endre seg i fremtiden. Kvalifikasjonsregelen vil derfor diskvalifisere de fleste kommunedirektører fra å kunne gå av med pensjon ved særaldersgrensen på 65 år. Departementet bør derfor vurdere å senke kvalifikasjonskravet, slik at det ikke er et krav å ha stått i stilling med særaldersgrense i minst 10 av de siste 15 årene. 

Norsk Kommunedirektørforum er også av den oppfatning at særalderspåslaget på 5,8 % for ansatte som har minst 30 års samlet opptjeningstid i stilling med særaldersgrense, vil innebære at kun et fåtall av kommunedirektørene vil kvalifisere til full opptjening. Det vises til det ovenfor nevnte, om at svært få av landets kommunedirektører har stått i stilling med særaldersgrense over en så lang periode. Departementet bes derfor vurdere lengden på beregningen av opptjeningstid, og hvorvidt den bør settes kortere enn 30 år for full opptjening. 

Overgangsordningen

Slik forslaget fra departementet nå lyder så foreslås det en overgangsordning for arbeidstakere født i 1963 eller 1964 og med en særaldersgrense på 65 år. I avtalen av 3. mars 2018 er det slått fast at personer som 1.1.2020 har ti eller færre år til særaldersgrensen, skal sikres ordningen som gjør at de ikke kommer dårligere ut av det enn hvis dagens regler, inkludert 85-årsregelen, videreføres. Det foreslås altså ingen ny tidligpensjonsordning for ansatte med særaldersgrense 65 år født i 1965 eller senere.

Norsk Kommunedirektørforum mener det er grunn til å anta at kommunedirektører født i 1965 eller senere må stå lenger i arbeid for å oppnå tilsvarende pensjon som ansatte som faller inn under overgangsordningen. For en del kommunedirektører som nærmer seg særaldersgrensen, men som ikke er født i 1963 eller 1964, oppleves det som urimelig å bli utelatt fra å sikres en ordning som gjør at de ikke kommer dårligere ut av det enn hvis dagens regler videreføres.

Norsk Kommunedirektørforum mener derfor at det bør vurderes om overgangsordningen skal utvides til å gjelde flere enn arbeidstakere født i 1963 eller 1964 med særaldersgrense.


Dersom du har spørsmål kan du kontakte daglig leder eller en av våre juridiske rådgivere, se her for kontaktinformasjon

Fortsett å lese

ForrigeNeste