Arendalsuka – Et mylder av relevante seminarer og aktuelle tema

Arendalsuka er et mylder av mennesker og møtesteder, hvor også mange kommunefolk deltar. Arendalsuka er også et mylder av aktuelle og relevante tema, og et høyst relevant og nærmest gjennomgående tema i 2024 var krevende tider – demografiutvikling, arbeidskrafts-situasjonen og mangel på fagfolk.

Kommunedirektørforum arrangerte seminar sammen med Kommunalbanken. SSB-direktør Geir Axelsen innledet om Perspektivmeldingen – krevende tider for kommunene. Perspektivmeldingen 2024 – Krevende tider for kommunene – Arendalsuka

Vi var også innom de økonomiske utsiktene for kommune-Norge, de store kostnadsdriverne, behovet for produktivitetsøkning og omstilling av økonomien. Vi må øke sysselsettingsgraden og få flere inn i arbeidslivet, parallelt med å ta i bruk ny teknologi og digital transformasjon.

Styreleder Bjørn Gudbjørgsrud tok også til orde for at vi må (tørre å) se på strukur, og hans spørsmål var «Trenger vi 357 kommuner, 15 fylkeskommuner og 71 direktorat?».

Mye av budskapet i Perspektivmeldingen er «kjent stoff», men det er tydelig at det nå er enda større alvor, og at utfordringene er her allerede. For kommunene er de største utfordringene knyttet til demografi og alderssammensetning, og mangel på kompetanse og fagfolk – hvorfor klarer vi da ikke å ta grepene som trengs, og hva må til?

Nettopp virkemidler og grep ble diskutert på flere seminarer og arrangement, og «løsningene» og grepene handler blant annet om

• Dempe forventningsgapet. Omstillingen som må til kan ikke foregå uten at befolkningen merker det. Forventningsavklaring – med innbyggerne.
  • Redusert statlig detaljstyring, mer fleksibilitet og lokalt handlingsrom.
  • Det er mange fordeler med kommuner. Det er en rasjonell og effektiv måte å organisere velferdssamfunnet rundt. Rammefinansiering og lokale politiske institusjoner gir det beste utgangspunktet for effektiv pengebruk og innovasjon.
  • Det må være vilje og evne til prioritering, og det må finnes mot til å stå i det og gjennomføre. Debatter og beslutninger må baseres på fakta, og da er det viktig å «ta ballen og ikke mannen».
  • Det langsiktige perspektivet er viktig. Ikke bare til neste valg. Vi har alle et ansvar for ikke å styre mot kollapsen!

Forrige